Bezoek aan Zandvoort
Voor mij was het aller eerste bezoek aan Zandvoort. Mijn eerste indruk was: grijzig, kleurloos, ouderwets, rommelig en ongezellig. Ik denk dat de sfeer in de zomer een stuk gezelliger is door het mooie weer. Maar met koud weer en de terrassen die op het strand dicht zijn was het vrij levenloos. Er waren weinig plekken die echt indruk op mij maakten, er mist echt een aantrekkingskracht.
Brainstormen
Ideeën & Moodboards
Alle kleuren van de regenboog
Strategie: overdrijving
Als ik de winkel zelf zie, dan denk ik meteen aan ouderwets en niet fris. Dit wou ik totaal gaan omkeren naar vrolijk en kleurrijk. Daarbij wou ik er een retro gevoel aan geven door kleurrijke iconische elementen van vroeger toe te voegen. Deze moodboards is daarbij vrij speels. De doelgroep hiervan zijn vooral jonge mensen, zoals e-girls en skaters.
Idee voor guerrillamarketing:
Je kan een nieuwe lamp gaan kopen in een meubelwinkel of e koopt een hele inrichting voor je huis voor dezelfde prijs bij de kringloopwinkel.
Minimalistische luxe
Strategie: op zijn kop zetten
Ik heb er voor gekozen om de tweede moodboard 'op zijn kop te zetten', door de associaties die ik met de kringloop omgekeerd aan te pakken. Een kringloopwinkel is in het algemeen goedkoop, rommelig en beschikbaar voor iedereen. Met deze moodboard wil ik het juist een luxe uitstraling geven. Door het rommelige letterlijke om te draaien, zie ik het juist minimalistisch, strak en vooral zwart&wit voor me.
Idee voor guerrillamarketing:
Tweedehands spullen zijn luxe en alleen mensen met veel geld kunnen het kopen. Nieuwe spullen uit 'de pc-hoofdstraat winkels' zijn dan beschikbaar voor iedereen en er word er op neergekeken. Alsof deze spullen juist bij de 'lagere klasse horen'.
Duurzaam vanuit een vogelperspectief
Strategie: choqueren of vergelijking
Ik heb gekozen om met deze moodboard vooral duurzaamheid uit te stralen. Veel groen, dichtbij de natuur, achtergelaten en helemaal overgenomen door planten. Later kwam ik op het idee om hier een 'vogelcafé' aan toe te voegen. Waarbij in de winkel allemaal vogels rondvliegen, die waarbij mogelijk kan 'aaien en vasthouden'. Hiermee wil ik het gevoel geven alsof je letterlijk in het bos bent waar vogels rondvliegen. Hiermee kan ik letterlijk het leven in de natuur nabootsen. Met deze thema wil ik graag mensen bewust maken om duurzamer te leven.
Ideeën voor guerrillamarketing:
Choqueren: hoe de wereld uit gaat zien als we niet duurzamer gaan leven. Allemaal dode dieren, geen groen meer en veel vervuiling.
Vergelijking: mensen vergelijken met vrije vogels. Hoe duurzamer we leven hoe vrijer we kunnen leven.
Luxe koffie bij de Ekster
Strategie: vergelijking
Ik heb gekozen om de twee eerder gemaakte moodboards samen te combineren. Zo heb ik 'minimalistische luxe' met 'duurzaam vanuit vogelperspectief' met elkaar gecombineerd. Hierdoor is het 'eksternest' ontstaan. Dit is een metafoor, voor dat de winkel een 'eksternest' is waar je allemaal tweedehands spullen kan vinden. Deze spullen zouden gestolen door een ekster kunnen zijn.
Idee voor guerrillamarketing:
Mensen afbeelden als een ekster.
Vergelijking: mensen vergelijken met eksters. Ekster verzameld glimmende/gouden spullen, een vrij 'hebberig dier'. Net als de klanten die in de winkel komen voor tweedehands spullen.
Eksternest
De naam
De naam 'eksternest' heeft meerdere betekenissen voor de winkel. Als eerst staat een ekster er om bekend dat ze glimmende dingen mooi vindt en deze steelt naar haar nest. De gedachte hierachter is dat de spullen in deze tweedehands winkeltje door een ekster zijn gestolen en nu 'in haar nest' te koop zijn. Daarbij is in het engels 'magpie' een synoniem voor hoarder, dus een persoon die te veel spullen verzamelt. Maar ook omdat een ekster glimmende en dus ook vaak dure dingen mooi vinden, zoals een gouden ring met een diamant past het bij de luxe imago van de winkel.
Kleurgebruik
Ik heb er voor 3 kleuren gekozen, namelijk zwart en wit die afkomstig zijn van de kleuren van een ekster. Maar ook goud om het merk meer tot leven te brengen. Daarbij glimt goud mooi en dat wil een ekster graag hebben. Ook heeft gouden kleur een luxe en dure uitstraling.
Lettertype afweging
Het logo
Voorkant
Het eerste 'duurzaam groene' idee voor de voorkant.
Dit was mijn eerste idee, die ik uiteindelijk heb 'weggegooid' om ideeën voor 'eksternest' te kunnen ontstaan. Bij deze voorkant was het de bedoeling om het helemaal met groene mos en blaadjes te beplakken. Zodat het uit zou zien alsof de natuur het gebouw heeft overgenomen en er vogels in zijn gaan wonen. Ook had ik het idee om binnen touwen op te hangen waar vogels op konden zitten en rondvliegen. Het zou dan een 'vogelcafé' zijn, die vergeleken kan worden met een kattencafé.
Uiteindelijke idee: luxe eksternest voorkant.
Toen ik het idee van groene duurzaamheid heb weggegooid, kwam ik op heel veel nieuwe ideeën. Ik werd helemaal enthousiast en heb het totaal omgegooid en eksternest van gemaakt. Waarbij er letterlijk een gouden nest op het dak zit waar je als klant in kan gaan zitten. Daarbij heeft het oude gebouw van de beurs alleen een klein bankje om te zitten. Binnen kun je koffie halen uit een automaat en deze voor de winkel opdrinken. Maar doordat er bijna geen zitruimte is, halen weinig klanten daar de koffie. Daarom heb ik bedacht om buiten tafeltjes en stoelen te plaatsen, om na of tijdens het winkelen buiten even koffie te gaan drinken. Dit sluit ook aan mijn product: koffiekopje met vogelvoer.
Maquette maken
Verpakking
Gekozen idee 'Kopje vogelvoer' die levenslang meegaat:
Links is nog het oude design te zien van mijn verpakking. Het idee ervan is hetzelfde gebleven, maar ik heb de buitenkant helemaal veranderd om het passend bij de stijl van 'eksternest' te maken, deze is rechts te zien. Het idee ervan is dat tweedehands koffiekopjes hergebruikt worden voor verpakking. Deze zijn als koffiekopje zelf te koop, maar je kan ze ook kopen als vogelvoer bakjes. Hiermee wou ik een link leggen naar een ekster die je letterlijk zelf kan gaan voeren. Als de vogelvoer op is, dan kun je de verpakking op 4 manieren hergebruiken. Onderop het kopje zit een QR-code die je kan scannen, dan kom je op de pagina waar deze 4 manieren stap voor stap zijn uitgewerkt. Hiermee kun je de verpakking levenslang gebruiken op allemaal verschillende manieren. Zo kun je er een bloempot van maken, een kandelaar, cadeauverpakking of weer gebruiken als voerbakje voor de vogels. Klik hier om op de pagina van de QR-code te komen.
Verpakking maken
Guerrillamarketing
Als eerst heb ik een tekening gemaakt van mijn idee. Het is een mens met een vogelhoofd om hiermee vergelijking tussen mens en vogel toe te passen.
Daarna heb ik het beter toegepast op de stijl van het eksternest door een ekster als hoofd op de mens te gebruiken. Ook heb ik besloten om het kopje die je als verpakking kan kopen in mijn poster te verwerken. Ik heb de tekst 'Feed your inner Magpie' bedacht op basis van 'feed your inner child'. De tekst legt letterlijk een link naar het voeren van een ekster en dus ook het product van een vogelvoer bakje. Daarbij is Magpie in het engels een synoniem voor hoarder, dus een persoon die veel spullen verzameld. Hiermee wil ik overdrijving en bespotten gebruiken om letterlijk te zeggen dat je in de winkel moet komen om nog meer spullen te kopen en te verzamelen.
Mijn tweede bedachte guerrillamarketing is een gigantische nest met kussens waar mensen in kunnen zitten of liggen. Eerst had ik het idee om deze nest in een park te plaatsen met een logo van de winkel er op. Later besloot ik om het nest op het dak te plaatsen en hiervan een dakterras te maken. Hierbij heb ik de methode van overdrijving en vergelijking gebruikt.
Maken van de poster
Het eindresultaat