Opdracht 1 BS

Beeldtaal & Storytelling


Opdracht 1.1.

Documentaire fotografie


Onderzoek


Fotograferen waarin de mens en zijn sociale positie centraal staan. De foto's gaan over zaken die de mens bezighoudt, zoals bepaalde gebeurtenissen of omstandigheden in het leven. Het heeft een documentair karakter. De emotie staat hierbij centraal. Wat je ziet moet een gevoel losmaken bij de kijkers. De sfeer op de foto’s moet bijna tastbaar zijn. Vaak wordt de minder voorlijke kant van de maatschappij vastgelegd bij sociale fotografie. Somberheid komt vaak naar voren, maar andere emoties zoals blijdschap worden zeker niet uitgesloten.

Storytelling is heel belangrijk bij sociale fotografie. De serie foto’s moet een verhaal vertellen. Het is hierbij belangrijk om een goed verhaal over te brengen dan esthetiek en ‘mooie’ foto’s maken. 


Het is makkelijker om als eerst na te denken over waar je naar op zoek wil gaan. Bedenk vooraf een een ideaal beeld of onderwerp dat je zou willen maken. Bij documentaire fotografie zie je situaties gebeuren die je als kijker niet had verwacht. Laat daarom de kijkers verassen met nieuwe en verfrissende thema's en onderwerpen. Als je zelf ervaring hebt met het onderwerp, dan kun je het ook beste overbrengen. Daarom is het belangrijk om als eerst in de buurt te zoeken naar thema's en onderwerpen.


Succes methode:

·       Stopping power (stopkracht, aandacht van de kijker trekken)

·       Unexpected (onverwacht, verassing)

·       Concrete (duidelijk, tastbaar)

·       Credible (geloofwaardig)

·       Emotion (gevoel)

·       Simple (eenvoudig)


Bronnen:

Ton Hendriks, Wat is Documentaire Fotografie? (2014)

Expertuitdaging: Documentaire fotografie (2020)

Amy schutte, Over sociaal-documentaire fotografie (2018)

Inspirerende fotografen

Jeroen Bouman


'Het lijkt extreem gewelddadig, maar het is allemaal show'


Ik vind vooral de fotoreportage 'Freestyle Wrestling Championship' inspirerend. Waarbij alle emoties tijdens de wedstrijd zijn vastgelegd. Ook krijgen we te zien wat er achter de schermen gebeurt en het eigenlijk allemaal maar een show is. De spelers hebben alle de grepen van tevoren besproken en de moves samen ingestudeerd. Het publiek is erg jong en gaat volledig mee in het gevecht. Zij weten niet dat het eigenlijk allemaal besproken show is. Ze moedigen hun favoriet aan en bespotten de tegenstander. Geweld wordt binnen deze sport aangemoedigd. Het jonge publiek maakt waarschijnlijk geen onderscheid tussen de realiteit en fictie van de toneelstuk die gespeeld word.


"Ik heb voor deze fotoreportage heel bewust voor zwart-wit gekozen omdat het grafisch veel krachtiger werkt. Kleur zou hier alleen maar afleiden van de rauwe werkelijkheid, van de essentie.”

- Jeroen Bouman


Cat Fancote


'Capturing birth'


Ik vind de beelden die Cat vastlegt erg inspirerend, omdat ze zo ruw en echt aanvoelen. Als kijker dringen de emoties van de afgebeelde personen echt tot je door, je voelt de pijn en blijdschap en ik persoonlijk leef er helemaal in mee. Dit vind ik erg inspirerend. Cat laat zien hoe een bevalling er echt uitziet: bloed, pijn, geduld, blijdschap en veel meer emoties of situaties die erbij komen kijken. Ze laat zien dat een bevalling een grote en zware opdracht is voor de moeder. Toch doet ze het op een hele bijzondere en mooie manier. Het zijn momenten die je moet pakken als fotograaf want je krijgt maar één kans om het vast te leggen. Daarbij is het een prachtig en memorabel moment, waar ouders later zelf naar terug kunnen kijken. Graag zou ik zelf beelden willen maken tijdens een bevalling, helaas is dit op dit moment niet mogelijk door COVID-19. Toch hoop ik dat ik in de toekomst aanwezig kan zijn bij een bevalling en daar beelden van kan schieten.


" I take documentary-style birth photographs, working with what is happening in your space to capture real moments, rather than posing or staging photographs.”

- Cat Fancote


Thomas Sykora


'FC Je Moeder Belde'


Thomas Sykora heeft het hele seizoen een vrouwelijke voetbalteam 'FC Je Moeder Belde' vastgelegd. De manier waarop hij het heeft gedaan vind ik erg inspirerend. De beelden zijn namelijk van een voetbalteam gemaakt, maar eigenlijk zie je niemand voetballen. Thomas heeft alles buiten het voetballen om vastgelegd, de emoties, gewoontes en trekjes. Door de kleding en de omgeving zie je wel dat het om een voetbalteam gaat. Op de meeste beelden zijn de vrouwen vrij 'sexy' afgebeeld.


"Ik houd ervan om begrenzing en spelregels op te zoeken.”

- Thomas Sykora


Opdracht 1.2

1 persoon - 3 portretten


Voor deze opdracht heb ik ervoor gekozen om portretten van mijn broertje te maken. Op de drie beelden zijn de verschillende kanten en fases van hem te zien. Hij zit namelijk in groep 8 en gaat over een paar maanden naar de middelbare school. Op de de foto links is zijn 'kinderlijke fase' afgebeeld. Hij speelt namelijk nog regelmatig met lego, auto's en andere speelgoed. Daarbij zit hij nog steeds op de basisschool. In het midden is zijn 'puber fase' afgebeeld. Hij begint namelijk al te puberen en kan soms een beetje verdwalen in zijn eigen emoties. Soms word hij uit het niets boos of geïrriteerd en loopt hij naar buiten om kalm te worden.

Op de foto rechts is zijn 'volwassene fase' afgebeeld. Hij kan namelijk af en toe best volwassen uit de hoek komen en helpt regelmatig met klusjes rondom het huis. Op deze foto zie je hem bezig zijn met sneeuw wegschuiven. Hij heeft daarbij de handschoenen en muts van zijn vader op, deze passen hem nu ook al.

Share by: