Beeldtaal & Storytelling
Opdracht 4
Voorbeelden / Inspiratie
Denis Dailleux, 2014 Photo Contest, Staged Portraits, Stories, 2nd prize
03 July, 2013, Cairo, Egypt
Islam and his mother
Bij deze foto is gebruik gemaakt van een gesloten kader en symmetrie, hierdoor kan de kijker zijn volledige aandacht op de twee personen in het midden richten. Hiermee kun je zeggen dat de moeder en zoon belangrijkste rol spelen. Ook kun je zeggen dat ze gelijk aan elkaar zijn. Er is gebruik gemaakt van zacht licht, met als gevolg dat alle elementen op de foto gelijkmatig aandacht krijgen. Op de achtergrond zien we een gele muur met paarse motieven, dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel en hiermee ook een contrast vormen. Dit kan een nadruk geven van het contrast en verschillen tussen moeder en zoon. De invalshoek van de fotograaf is trots en liefde tussen moeder en zoon.
April Saul, 1992 Photo Contest, Others, Stories, Individual awards
01 January, 1991
Family life during the months before and after the birth of Domenica, third child of Penny and Joe Gesualdi.
Bij deze foto is gebruik gemaakt van de gulden snede, een milde vorm van asymmetrie. Hiermee wordt de foto 'spannender' en dynamischer. Er wordt ook vooral nadruk gelegd op de vader en het meisje die 'gekke bekken' naar elkaar trekken. Hiermee kun je ook zien dat de vader gelijk de aandacht wil verdelen tussen de kinderen. Hij houdt een kleine baby vast op zijn armen en met de andere arm is hij aan het spelen met zijn andere kind. Het licht op de foto komt van voren, waardoor het als eerst op de personen op de voorgrond valt. De achtergrond is een stuk donkerder en daarom ook minder belangrijk. De gezichten van het meisje en de vader vallen het meeste op doordat daar het meeste licht op valt. De invalshoek is aandacht/liefde gelijkmatig verdelen tussen de kinderen.
KOEN VAN WEEL, 1E PRIJS ZILVEREN CAMERA SPORTFOTO VAN HET JAAR
Berlijn, 27 februari 2020.
In de helm van Harrie
Bij deze foto is gebruik gemaakt symmetrie, waarbij we als kijker centraal op het gezicht bekijken van Harrie. Daarbij is de foto recht van voren geschoten, ook komt het licht van voren. Toch ontstaan er veel dynamiek in de foto door de bril, waarin we als toeschouwer kunnen ervaren en zien wat Harrie op dat moment ook voor zich ziet. We stappen als ware in de schoenen, of ook wel in de 'helm' van Harrie. We zien verder de persoon niet, alleen zijn mond en neus maar toch is dit genoeg om de emoties te voelen doordat we ook mee kunnen kijken in de bril. Er is een duidelijk contrast doordat de achtergrond zwart is, maar het gezicht van Harrie wel vol in het licht staan. De invalshoek is: de emoties tijdens de overwinning van een baanwielrennen wedstrijd.
RORL
Perspectief
De foto's in de sportschool wil ik vooral van onder gaan maken. Zodat er extra nadruk wordt gelegd op 'groot' zijn en het onsympathiek overkomen. Bij beelden van Jelle met zijn opa&oma en nichtje wil ik de personen vooral centraal in het beeld zetten, om hiermee nadruk op te leggen dat het personen in zijn leven zijn die voor hem centraal staan en dus belangrijk zijn.
Licht
De foto's in de sportschool wil ik vooral donker houden, om hiermee de 'donkere' kant te laten zien van Jelle. Hierbij is de achtergrond vaak donkerder, om hiermee meer nadruk op de persoon te leggen en contrast te creëren. Hierbij maak ik vooral gebruik van kunstlicht, zoals studiolampen. De foto's buiten de sportschool wil ik mooi belicht, helder en fris gaan maken. Om hierbij de 'belichte' kant van Jelle te laten zien.
Kleuren
In de sportschool wil ik vooral contrasten en kleuren gebruiken als zwart en wit. Om hiermee een kille en onvriendelijke indruk te geven. Buiten de sportschool wil ik meer gebruik maken van kleuren, om hiermee emoties te benadrukken. Hierbij laat ik de 'kleurrijke' kant van Jelle zien.
Donkeren kleuren, om de duistere kant en contrasten te benadrukken. Licht en compositie centraal op de persoon om de aandacht daar naartoe te trekken.
Roze kleur voor meisje en blauwe kleur voor jongen. Kleurrijke, frisse foto om de lichte en kleurrijke van Jelle te benadrukken. Door perspectief en de diagonale lijnen die allemaal naar de twee personen lopen, wordt er nog meer aandacht getrokken naar Jelle en zijn nichtje.