Opdracht 3 BS

Beeldtaal & Storytelling


Opdracht 3.1

Beeldanalyse

Single foto

Diana Markosian, 06 August, 2018


Pura rides around her neighborhood in a pink 1950s convertible, as the community gathers to celebrate her fifteenth birthday, in Havana, Cuba. 

A girl’s quinceañera (fifteenth birthday) is a Latino coming-of-age tradition marking transition into womanhood. It is a gender specific rite of passage, traditionally showcasing a girl’s purity and readiness for marriage. Families go to great expense, often celebrating with a lavish party. The girl dresses as a princess, living out a fantasy and perceived idea of femininity. In Cuba, the tradition has transformed into a performance involving photo and video shoots, often documented in a photobook. Pura’s quinceañera had a special poignancy, as some years earlier, having been diagnosed with a brain tumor, she was told she would not live beyond the age of 13.


Tekens van Peirce

Iconische tekens

  • Roze auto
  • Scooter
  • Nummerbord


Indexale tekens

  • Paraplu: Verwijst naar dat het regent, maar in dit geval verwijst het naar het zonnige weer.
  • Gekleurde ballonnen: verwijzen naar een feestje.
  • Korte/mouwloze kleding: verijst naar warm weer
  • Slechte bestrating: verwijst naar een minder welvarend land


Symbolische tekens

  • Ballonnen: staan symbool voor een feestje/ speciale gelegenheid 
  • Grote jurk: staat symbool voor princes
  • Roze: staat symbool voor meisje
  • Tralies in het raam: staan symbool voor gevangenschap


Theorie van Barthes

Primaire denotatie

  • Er is een vrouw in een jurk op een auto te zien. Rechts en links van de auto zijn veel mensen te zien. Er hangen ballonnen en verderop zie je een paraplu. Links is er een man met een scooter. Rechts is een gebouw, daarin en op zijn ook mensen te zien.


Secundaire denotatie

  • Als je naar de lucht kijkt zijn er veel stroomkabels te zien. De mensen om de auto heen zien er uit alsof ze een 'latin-american' afkomst hebben. Dit kun je zien aan de huidskleur, haar en kledingstijl. De mensen op de foto zijn aan het juichen en klappen. Alle aandacht gaat naar het meisje in de roze jurk op de auto. Door de ballonnen en kleding wat ze aanheeft, kun je concluderen dat het meisje jarig is.


Primaire connotatie

  • Op de foto word er een feestje gevierd omdat het meisje in de roze jurk haar quinceañera viert, dit kun je zien aan de jurk en de extravangte manier waarop het gebeurt. Dit zou ook een zigeunermeisje kunnen zijn, aangezien zij dit soort jurken ook dragen bij speciale gelegenheden. De mensen op de foto zijn blij en het lijkt er op dat ze er allemaal bij willen zijn en willen zien wat er gebeurt. Als je naar de witte auto kijkt, dan doet het mij denken aan de gekleurde auto's op Cuba.


Secundaire connotatie

  • De foto voelt voor mij 'vrolijk en gezellig', maar aan de andere kant ook een beetje vreemd. Dit komt door het contrast tussen een rijk uitziende meisje in het midden en de wat meer gewone/arme personen er om heen. Ook ziet de omgeving er best arm uit, dit kun je zien aan de bestrating, huizen en de kabels in de lucht. Toch heeft het mij een fijn gevoel dat het meisje in het midden haar verjaardag op een hele extravangte en traditionele manier kan vieren, ondanks de armoede die erbij komt kijken.

Retorica

Ethos

  • Als je de naam van de fotografe in google zoekt, dan zie je meteen een wikipedia pagina met biografische informatie. Ook kun je al snel een artikel over Diana Markosian op de canon website vinden. Deze artikel gaat over haar Magnum nominatie. Op de website van de fotografe is er te zien dat ze minstens 9 fotoseries heeft gemaakt. Haar werk is onder anderen gepubliceerd in New York Times. Uit deze verschillende bronnen kan ik concluderen dat Diana een ervaren en betrouwbare fotografe is.


Logos

  • Het bewijs dat de quinceañera plaats heeft gevonden, is het meisje in het midden. De bewijsmaterialen hiervan zijn haar sierlijke jurk, roze balonnen en bijpassende auto waar ze in rijdt. De juichende en klappende mensen zijn getuigen van deze gebeurtenis. Hieraan kun je zien dat zij meedoen aan het feestje.


Pathos

  • Het gevoel bij deze foto is feestelijk en gezellig. De mensen lijken blij, doordat ze klappen en juichen. Toch voelt het een beetje vreemd aan, omdat het meisje in de auto niet echt bij de omgeving past. Ze zit daar in een roze prinsessenjurk terwijl de mensen er omheen alledaagse kleding dragen, dit zorgt voor een contrast.


Kairos

  • Door op deze moment foto te schieten staat de auto precies in het midden van de menigte. Je ziet rechts dat de vrouw op de foto naar de auto wil lopen. Het zou kunnen dat de mensen hierna achten de roze auto zouden lopen hierdoor zou het meisje in de roze jurk en de auto niet meer zo goed zichtbaar zijn.

Beeldanalyse

Serie

Kees van de Veen, 2020, Zilveren camera


De met corona besmette Piet Franssen uit het Limburgse Tegelen ligt op de covid afdeling van de intensive care in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Op 16 april 2020 overlijdt hij op 73-jarige leeftijd.

Tekens van Peirce

Iconische tekens

  • Doodkist
  • Telefoon
  • Bloemen


Indexale tekens

  • Foto 1: het bed en alle buizen daar omheen -> verwijzen naar dat de man ziek is
  • Foto 2 & 7: Het personeel draagt eenmaskers en brillen -> verwijzing naar corona
  • Foto 4: Het mobieltje -> verwijst naar laatste afscheid
  • Foto 5: het deken over het gezicht van de man -> verwijst er naar dat hij is overleden
  • Foto 9: De doodskist in de auto -> verwijst er naar dat de man wordt begraven (en niet gecremeerd)


Symbolische tekens

  • Foto 3: Een arm om iemands schouder leggen: staat symbool voor trosten
  • Foto 4: Telefoon: staat symbool voor bellen 
  • Foto 9: Doodskist: staat symbool voor de dood


Theorie van Barthes

Primaire denotatie

  • Op foto 1,2 en 3 is er een man met wit haar in bed te zien. Op foto 1 zie je veel snoeren en buizen. Op foto 2 en 7 zie meerdere mensen in blauwe kleding, brillen en maskers. Op foto 8 zijn mensen op banken te zien, voor deze mensen staat een kist met bloemen. Boven de kist hangt een tv.


Secundaire denotatie

  • Op een aantal foto's is een oude man te zien in een ziekenhuisbed. Op foto 2 staan vier ziekenhuismedewerkers om zijn bed heen. Dit kun je zien aan de naamplaatjes die vast aan hun kleding zitten. Op foto 4 zie je een vrouw die aan het bellen is en de telefoon dichtbij de zieke man vasthoud. Op foto 6 zijn witte handen te zien, door de kleur lijken ze koud. Door de houding waarin de handen door een andere persoon worden gelegd, kun je zeggen dat de persoon dood is.


Primaire connotatie

  • In de serie is een oude coronapatiënt te zien, hij wordt van het ademhalingsapparatuur afgehaald en komt te overlijden. Je ziet ook twee personen andere personen die bij hem horen, het zouden familieleden van de man kunnen zijn. Dit kun je zien aan de verdrietige emoties die ze uiten. Maar ook omdat ze in het begin in het ziekenhuis te zien zijn, vervolgens bij de uitvaart en aan het einde van de serie bij de laatste foto als de doodskist in de auto wordt gedaan.


Secundaire connotatie

  • Ik vind deze serie aangrijpend. De gevoelens die ik hierbij krijg zijn verdriet en medelijden. Dit komt omdat je een als toeschouwer een kijkje krijgt in de werkelijkheid van een overleden coronapatiënt.  Je ziet de man eerst leven aan de apparatuur en als laatst dood in een kist liggen. Dit is de werkelijkheid die de familie mee moest maken, maar ook veel andere families over de hele wereld in het afgelopen jaar.

Retorica

Ethos

  • Kees Van de Veen is een reportage fotograaf en 1ste prijs winnaar van de zilveren camera in de categorie 'nieuws nationaal serie'. Op de website van de fotograaf is te zien dat hij vooral nationale fotoseries maakt. Hij spreekt de taal van de gefotografeerde mensen en kent de cultuur, omdat hij zelf ook een Nederlandse man is. Als je het naam Kees van de Veen in google zoekt, dan zie gelijk een 'kennisvenster'. Hierin staat dat hij een fotograaf is, zijn geboortedatum en prijzen die hij gewonnen heeft. Uit deze verschillende bronnen kun je concluderen dat de fotograaf betrouwbaar is.

Logos

  • Het bewijs dat Piet corona heeft gehad, kun je zien aan verschillende tekens. Zo zie je dat iedereen die bij hem in de buurt komt mondkapjes om heeft en een bril draagt. Ook zat Piet in het begin nog aan het ademhalingsapparatuur, vervolgens werd hij daar van afgehaald en is hij officieel overleden. Het bewijst hiervan is foto 8 en 9, waar een uitvaart plaats vind met zijn foto en naam op de televisie. Wat we niet zien is Piet die in een kist ligt, dit zou wel twijfels van betrouwbaarheid bij de mensen kunnen oproepen. Na dat Piet is overleden kun je ook niet meer zijn gezicht zien. Maar veel nabestaanden kiezen er persoonlijk voor om de kist dicht te laten.


Pathos

  • Het gevoel bij deze foto is somber. Op foto 3 zie je een vrouw verdrietig kijken, een man legt een hand op haar schouder om haar te troosten. Op foto 4 is te zien dat dezelfde vrouw aan het bellen is, ze heeft haar ogen dicht en we kunnen haar gezicht verder niet zien door het masker. Toch kun je van haar ogen en de setting zeggen dat ze het moeilijk heeft. Op foto 8 is de uitvaart te zien, daar zie de de zelfde twee personen (als op foto 3) zitten. De vrouw legt haar hoofd op de schouder van de man, hieruit kun je zeggen dat ze het moeilijk heeft en troost nodig heeft.


Kairos

  • Doordat de fotograaf met de serie begonnen is toen Piet nog officieel levend aan het ademhalingsapparatuur zat, konden we als toeschouwers Piet zien overlijden. Als hij later met de serie was begonnen zou het zo kunnen zijn dat Piet al is overleden, dit zou andere emoties kunnen opwekken bij de kijkers.

Opdracht 3.2

RORL inhoudstekens & retorica


In mijn fotoserie wil ik als eerst de vooroordelen over 'grote gespierde mannen' late zien. Vervolgens wil ik dit gaan ontleden en laten zien wat er van binnen afspeelt. Dit is dan een hele lieve en zorgzame kant van deze persoon.


Begrippen die ik graag zou willen overbrengen: vooroordelen, stoer, sterk, groot, onbegrip, verassing, meeleven, begrip, liefde, zorgzaamheid.


Indexicaal:

- opa & oma: verwijzen naar kwetsbaarheid

- knuffelen: verwijst naar liefde en vertouwen


Symbolisch:

- Zware grote ketting: symbool voor sterk zijn

- Roze kleur: symbool voor meisje/vrouw (deze kleur kan het nichtje gaan dragen)


Pathos

gevoelens die ik wil oproepen bij kijkers: ongemakkelijk, door stoer of boos naar de kijkers neer te kijken (bij stoere beelden), verrast door een overgetelde beeld (bij de overgang van stoer naar zorgzaam), vrolijk (bij beelden met opa&oma en met het nichtje), begripvol door behulp aan oma&opa te laten zien (bij beelden van opa&oma en het nichtje). 


Logos

verschillende bewijzen dat ik kan aantonen: sportschool, zware gewichten, medicatie, supplementen, spieren, opa&oma, boodschappen, nichtje, knuffelen.

Grote zware ketting = staat symbool voor sterk zijn

Roze jasje = staat symbool voor meisje

Stang met gewichten: verwijst naar veel kracht

Knuffelen: verwijst naar liefde, vertrouwen

Logos: bewijs van medicatie en supplementen

Pathos: zorgzaamheid, schattig, liefdevol, puur.

Share by: