week 14 BS 2

Beeldtaal & Storytelling 2


Week 14 - Atlanta

1. Wat is het plot van elke aflevering. Benoem minstens twee story-elementen die het plot suggereert.


  • Aflevering 1: het plot begint met een scene die nog later moet gebeuren, een flash forward waar een spiegel van Paper Boi kapot wordt gemaakt en hij de man die het gedaan heeft met een pistool gaat bedreigen. Vervolgens zien we de tegenwoordige tijd waar Earn samen met zijn ex-vriendin en dochtertje woont. Earn is opzoek naar een baan en besluit zijn neef Paper Boi te bezoeken en biedt hem aan om zijn manager te worden. Aan het einde van de aflevering zien we weer de scene waar de autospiegel kapot wordt gemaakt. Maar we krijgen extra informatie doordat we op het nieuws te zien krijgen dat Earn en Paper Boi opgepakt zijn. Dit zien we vanuit de woning van de ex-vriendin van Earn. 


  • Aflevering 2: In deze aflevering zien we Earn in op het politiebureau, wachtend met andere opgepakte personen tot dat hij een cel krijgt. Tijdens de hele aflevering komt hij verschillende mensen tegen waardoor hij in vreemde situaties beland. De vriend van Paper Boi heeft zijn borg betaald en hem bij de gevangenis opgehaald, vervolgens gaan ze wat te eten halen. Op verschillende plekken wordt Paper Boi herkent en mensen willen met hem op de foto. De aflevering eindigt met Earn die bij het politiebureau wordt opgehaald door zijn ex-vriendin. 



Tijdens het webcollege worden vijf stereotypen besproken die min of meer elke representatie van Afro-Amerikanen achtervolgt sinds de start van de filmgeschiedenis.

2. Leg uit aan de hand van één of twee scenes of Atlanta deze stereotypen doorvoert, onderhandelt of tegenspreekt. Hoe doen ze dat? 


  • Aflevering 1:  Openingsscène (00:00 - 01:45) waar we Paper Boi als een vrij agressieve persoon te zien krijgen, nadat zijn autospiegel kapot is gemaakt. In deze situatie trekt hij een pistool uit zijn zak en bedreigt de man die het gedaan heeft. Bij deze man is ook een vriendin, hij heeft het gevoel dat hij zijn vriendin voor Paper Boi moet beschermen. Hierbij wil ik ook nog een scene als voorbeeld nemen, namelijk de scene waar Paper Boi een vrouw op straat aanspreekt vanuit zijn auto (22:46 - 22:56). Hij wil haar aandacht trekken maar zij lijkt geen interesse te hebben, waardoor hij haar vervolgens uitscheld. Aan de hand van deze twee scenes kun je Paper Boi met 'the Buck' vergelijken,  iemand waar je voor op moet passen met een hoog libido.


  • Aflevering 2 (11:24 - 12:53) zien we een zwarte man die als 'een gek' wordt gezien, hiermee kun je zeggen dat hij the coon is. Wat hier wel tegensprekend is dat earn eigenlijk als enige inziet dat het niet oké is dat deze man elke week in de gevangenis komt. Hij geeft aan dat de man hulp nodig heeft en dat het allemaal eigenlijk niet grappig is. Terwijl de witte politie agenten hele tijd aan het lachen zijn wat deze man allemaal aan het doen is en zien hem als een 'clown'. Ook kan Darius (de vriend en huisgenoot van Paper Boi) als the coon worden gezien. In de hele serie gedraagt hij zich anders dan de rest van de personages. Zo draagt hij aparte kleding en wordt vaak een beetje voor schut gezet, alsof hij een 'gekkie' is.



3. Hoe wordt muziek gebruikt in Atlanta. Kun je redenen bedenken voor de keuzes van de makers?

  • Er wordt gebruik gemaakt van hip-hop muziek om de sfeer te versterken. Hierdoor kun je als kijken inleven in de muzieksmaak in Afro-Amerikaanse wijken. De muziek komt vooral uit radio’s in de auto, maar ook uit een koptelefoon. Aan het begin en einde van elke aflevering wordt er ook een liedje afgespeeld. Daarbij speelt muziek een belangrijke rol in de serie, aangezien Paper Boi zelf ook een rapper is en wij als kijkers zijn muziek horen. Doordat hij muziek maakt kan hij verder in het leven schoppen en wordt als een voorbeeld voor anderen gezien. 



4. Welk(e) artikel(en) heb je gevonden? Geef in APA-stijl auteur, titel etc.





5. Schrijf een korte samenvatting van het artikel/de artikelen en benadruk die onderdelen die te maken hebben met narratologie, filmstijl, intertekstuele en popculturele referenties.


Narratologie:

  • "The Guardian heeft het over de slimste en grappigste serie van het moment. Volgens Variety is de kwaliteit van de reeks onmogelijk te overschatten. Bij The Verge hebben ze het over een serie die in niets lijkt op wat er op dit moment op televisie te zien is." (Dumon, P, de morga, 2016)
  • "De soundtrack van Atlanta is briljant. De combinatie van jazz, soul, hiphop en rap kan je niet anders dan aanstaan." (Fox Tv, 2018)
  • "De serie is lekker toegankelijk, maar soms pijnlijk ongemakkelijk. Comedy met een boodschap." (Belgers, J. , Trouw, 2017)


Filmstijl:

  • "Net als Louie is Atlanta een meanderende combinatie van humor en drama, doorspekt met surrealistische zijsporen en mooie kleine scènes die weinig van doen hebben met het plot." (Schuemie, F. , de Lagarde, 2017)
  •  "Ook zijn er soms vanuit het niets een paar vreemde, surrealistische momenten: waarom worden er opeens mensen omver gereden door een onzichtbare auto? Met speels gemak wordt surreëel absurdisme gekoppeld aan grauw realisme.' (Belgers, J. , Trouw, 2017)


Referenties:

  • "De serie laat armoede, klassendiscriminatie, drugsproblemen en ongelijkheid zien." (Fox Tv, 2018)
  • "Atlanta is een interessante verkenning van kunst, identiteit en zwart zijn in Amerika, met gelaagde, innemende personages." (Schuemie, F. , de Lagarde, 2017)
  • "Racisme is het belangrijkste thema - onontkoombaar in een serie die niet alleen zwarte Amerikaanse cultuur op de korrel neemt maar vooral toont hoe krampachtig witte Amerikanen koketteren met diezelfde zwarte cultuur." (Belgers, J. , Trouw, 2017)



6. Hoe zie je deze onderwerpen terug in de afleveringen/gekozen scenes? 

  • Surrealistische momenten: aflevering 2 (08:01 - 09:04) wanneer Darius zijn doosje met eten openmaakt en er licht uit komt.
  • Armoede: Aflevering 1 (07:52 - 09:14) scene waarbij te zien is waar de ouders van Earn wonen, namelijk een kleine woonwagen.
  • Ongelijkheid: In aflevering 2 is Earn op het politiebureau te zien in een ruimte waar mensen op hun cel wachten. In deze ruimte zijn bijna alleen maar zwarte mensen te zien die opgepakt zijn. Hieruit kun je de ongelijkheid zien dat donker huidkleurige personen veel eerder opgepakt worden dan blanke mensen.
  • Racisme: Aflevering 1 (14:13 - 15:55), wanneer Dave aan Earn verhaal vertelt en het de woorden 'really nigga' gebruikt, waarop Earn verbaast reageert en vraagt of hij dit echt heeft gezegd. Nadat Dave wegloopt vraagt Earn aan de vuilnisman of hij eerder ‘nigga' is genoemd door Dave, waarop de man het toegeeft dat het eerder is gebeurt.
  • Discriminatie: Aflevering 2 (16:51 - 19:20) waar een zwarte transgender vrouw in een ruimte voor mannen wordt geplaatst. In deze scene wordt deze vrouw ook een 'man' genoemd. Ook de man die met haar praat wordt op dat moment gezien als homoseksueel.



7. Als laatste: de kadrering in Atlanta is erg specifiek en gemotiveerd. Wat voor soort framing wordt er gebruikt en in de volgende shots? Wat voor story-informatie kun je hieruit halen (zowel uit de afzonderlijke shots dan wel de combinatie van de twee shots) Maak gebruik van de technieken die doorlopend zijn besproken tijdens de theorie-lijn (focalisatie, range/depth of story-information, montage, kuleshov-effect, etc).

  • In de eerste shot staat Earn buiten, achter een gesloten deur. Als kijker zien we hem door de deur heen, waardoor hij in een soort frame staat. Hierdoor heb je als kijker het gevoel dat je hem buitensluit en aan de overkant staat, in de positie van zijn ouders. De tweede shot is na de eerste shot te zien, op dat moment loopt Earn weg van het huis van zijn ouders. Er staat een hek voor de camera waardoor we Earn eigenlijk nog steeds niet kunnen zien en dit weer buitensluiten of opsluiten kan symboliseren. Er is een grote afstand tussen de kijker en Earn, de camera volgt hem niet maar blijft op afstand. In beide shots zien we interne focalisatie, als kijkers weten we net zo veel als Earn. Daarbij kunnen we door het camerastandpunt inleven wat hij op dat moment voelt, namelijk buitengesloten. Maar er is wel sprake van objective depth, aangezien we niet horen of weten wat er in het hoofd van Earn afspeelt. We weten niet wat hij op dat moment denkt, maar zien wel wat er gebeurt.



Schrijf weer net als voorgaande weken een weekreflectie.

Ik vond de opdrachten van deze week vrij lastig, ze gingen wat dieper op de stof in dan gewoonlijk. Vooral de vragen over montage en cameragebruik blijf ik lastig vinden. Maar de lesstof van deze en vorige week vind het inspirerend en het zet me aan het denken over de ongelijkheid in films die tegenwoordig nog steeds plaatst vind. Door het lezen van de artikelen ben ik achtergekomen dat Donald Glover in Atlanta de hoofdrolspeler is, maar ook de maker en producer ervan. Dit is erg inspirerend en indrukwekkend.


Share by: