week 13 BS 2

Beeldtaal & Storytelling 2


Docent: David

Ladybird


Vraag 1

a) Zoek een afbeelding van een voorbeeld van zowel de female als de male gaze


  • Male gaze: Een still uit Transformers 2007: Het moment dat Sam (Shia LaBeouf) naar Mikaela (Megan Fox) kijkt terwijl ze onder de motorkap aan het kijken is. Als kijker zijn we ‘gedwongen’ om door de ogen van Sam naar Mikaela op een seksuele manier te kijken. De camera zoomt in op haar lichaam en gaat haar rondingen af alsof ze een lustobject is. We moeten op dit moment als kijkers meekijken in de ogen van een heteroseksuele man. 
    Nieuwe alinea
  • Female gaze: Een stil uit birds of pray, waarbij Harleen Queen (gespeeld door Margot Robbie) niet meer als een lust object wordt weergegeven net als in de vorige film ‘Suicide Squad’. In de vorige film droeg ze erg sexy kleding en werd er veel nadruk op gelegd dat ze een lustobject is. Bij Birds of Pray is zij een ‘echte gekkie’. De kleding, het haar en make-up maken haar niet ‘sexier’. Ze wordt letterlijk minder blootgesteld. Een andere en meer letterlijke vertaling van female gaze zou een stil van de film ‘Magic Mike’ kunnen zijn, waarbij de man als een lustobject wordt bekeken, vanuit de ogen van een heteroseksuele vrouw. 

b) Zoek in de film een scène waarin je zou kunnen spreken van de gaze. 

  • Female gaze: scene waarbij een vrouw voorlichting komt geven over abortus en Christine over ongesteldheid begint te praten. Dit is een vrij ongemakkelijk onderwerp voor een heteroseksuele man, maar een heel normaal onderwerp voor een vrouw aangezien zij (meestal) elke maand ongesteld wordt en het een hele normale gebeurtenis is. 


c) Beargumenteer waarom deze film de zienswijze van Mulvey bevestigt dan wel tegenspreekt. Maak gebruik van scènes om je argumenten te bekrachtigen.

  • De film Ladybird heeft meer een female gaze, hierdoor spreekt het de theorie van Mulvey tegen. De film draait vooral om vrouwelijke personages, vanuit een vrouwelijk oogpunt. De vrouwen worden niet als een lustobject gezien of gebruikt. Scene waarbij Kristine wordt opgehaald door haar moeder nadat ze bij een jongen heeft geslapen en voor het eerst seks heeft gehad. Nadat ze is opgehaald geeft ze toe dat het helemaal niet fijn was en ze gaat huilen op haar moeders schoot. Hierbij worden onderwerpen als eerste keer seks en moeder-dochter relatie naar voren gebracht. We ervaren dit uit het oogpunt van een vrouw.



Vraag 2
a) Geef aan welk archetype bij welk karakter hoort: Christine “Lady Bird” McPherson, Marion McPherson, Beany en Lucas.

- Christine “Lady Bird” is een avonturier, aangezien ze verlangt naar ‘vrijheid’.  Ze wil haar geboorteplaats verlaten en gaan studeren in een grote stad, hiermee wil ze alles achterlaten en niet de volledige vrijheid voelen.


- Marion McPherson is een ruler/heerser. Ze wil controle hebben over Christine, door voor haar de keuze van school te maken. Daarbij accepteert ze andere keuzes niet die Christine zelf wil maken om naar andere universiteiten te gaan, die laat ze ook duidelijk merken. Als ze achterkomt dat Christine is toegelaten bij een universiteit in New York gaat ze voor een hele lange tijd niet meer tegen haar praten.


- Jules is een caregiver, zij is er altijd voor Christine. Ook als Christine voor andere vrienden kiest, neemt Jules haar later toch weer terug en vergeeft ze haar. 


- Danny is een lover, hij wil geliefd en geaccepteerd worden. In het begin is hij een ‘lover’ van Christine maar achteraf blijkt dat hij homo is. 


b) Geef aan wie de protagonist is en wie de antagonist.

- De protagonist is Christine “Lady Bird”, we zien alles vanuit haar perspectief en volgen haar keuzes in het leven. 

- De anatagonist is de moder van Christine. Zij zit haar erg in de weg als het gaat om het kiezen van de juiste universiteit. De moeder accepteert het niet dat Christine wil studeren in een grote stad, ze wil graag dat ze in de buurt blijft. 



Vraag 3. Hoe lang is de plottijd en de storytijd.

- De plottijd is ongeveer één jaar, we beginnen aan het einde van de zomervakantie wanneer Christine uit de auto springt, haar arm breekt en vervolgens begint aan haar laatste schooljaar. We eindigen ook eind zomer wanneer ze begint met studeren in New York.

- De story gaat nog jaren terug, zo vertelt de moeder dat de vader van Christine al jarenlang depressief is. Ook vertelt de moeder zelf dat toen zei een kind was haar moeder een alcoholist was en haar mishandelde.


Vraag 4
a) Wat is het belangrijkste thema van de film? 

  • Het ontwikkelen van eigen identiteit tijdens de tienerjaren. Christine geeft zichzelf een nieuwe naam en wil dat iedereen haar op deze manier noemt. Ze wil heel graag vertrekken naar een grotere stad en daar studeren. Ze wil eigenlijk heel weinig te maken hebben met haar huidige en oude leven. Ze wil andere keuzes maken dan de keuzes die haar moeder voor haar wil maken. Ze wil ook niks meer met de kerk te maken hebben en wil ook absoluut niet naar de katholieke universiteit. Het liefst wil ze haar oude leven achter haar laten en opnieuw beginnen. 


b) Wat zegt het bovenstaande thema over de tijd waarin wij leven? 

- Dat vroeger de kinderen vaak dezelfde keuzes gingen maken als hun ouders, of de ouders gingen voor de kinderen bepalen hoe hun toekomst uit zou gaan zien. Tegenwoordig ziet dit er anders uit in meeste families, kinderen mogen zelf hun eigen keuzes maken en eigen toekomst bepalen. 


In het college is heel kort “oedipale motieven” besproken. Leg uit aan de hand van een scène uit Lady Bird of er in de film sprake is van oedipale motieven? 

  • In de film Ladybird is sprake van oedipale motieven. Christine heeft een slechte band met haar moeder, ze voelt zich onbegrepen door haar moeder en ze hebben vaak ruzie. Dit kun je zien terwijl ze twee aan het shoppen zijn voor een jurk voor Christine, waarbij Christine vraagt of haar moeder haar aardig vindt.  Daarentegen heeft Christine een hele goede band met haar vader, hij helpt haar met het waarmaken van haar droom, namelijk studeren in een grote stad. Deze twee personages hebben nooit ruzie en helpen elkaar juist, terwijl Christine en haar moeder elkaar meer in de weg zitten. 


Weekreflectie: beschrijf hoe het college, de film en het artikel je kijk op gender hebben veranderd, genuanceerd of bekrachtigd in positieve dan wel negatieve zin. 

  • Ik heb eigenlijk nooit gelet op een gender verschil in films. Onbewust koos ik vaak liever films met vrouwen als hoofdrolspelers, omdat het voor mij gevoel meer vrouwvriendelijke films waren. Waarbij ook een vrouw de macht over haar eigen leven had en niet werd bestuurd door anderen. Nu zie ik eigenlijk dat ik het liefst naar films kijk met een female gaze en kan ik het dieper bekijken en beter begrijpen. Ook zie ik nu meer in dat in veel andere films vrouwen als lustobjecten worden gezien en vaak kleine bijrollen hebben. Dit doet me vooral denken aan actiefilms zoals James bond of John Wick. Ik ben blij dat er steeds meer films de stereotypes doorbreken en films maken met diverse karakters.


Docent: Ilma

Spiderman


1. Ordinary world

Peter Parker is de hoofdrolspeler en woont bij zijn oom en tante en lijkt op een onzekere, lieve en zorgzame jongen. Daarbij wordt hij gepest op school en is een buiten beentje. Ook is Peter al jarenlang verliefd op zijn buurmeisje Marry Jane.


2. Call to adventure 

Peter wordt gebeten door een spin op een schoolreisje (tijdens het maken van foto's van MJ), hierdoor krijg hij superkrachten. Hij heeft ineens zijn bril niet meer nodig en zijn lichaam is een stuk gespierder.


3. Refusal of the call

Peter gebruikt zijn krachten voor eigen doelen. Zo gaat hij een gevecht aan om geld te winnen, om vervolgens een auto te kunnen kopen en indruk te maken of Marry Jane. Hij gebruikt zijn krachten nog niet om het kwade te bestrijden. 


4. Meeting the mentor

De oom van Peter is een mentor in de film. Hij vertelt in de auto aan Peter: ‘With great power, comes great responsibility’. Dit is een zin die later in de film ook nog terugkomt.


5. Crossing the threhold

Peter gaat zijn spiderman pak aanpassen en mooier maken, een ‘upgrade’ geven. Hierna gaat hij de krachten op een verantwoordelijke manier inzetten. 


6. Test, allies, enemies:

Bondgenoten:

- Harry en Marry Jane

Vijanden: 

- Green Goblin die hem de hele tijd in de weg zit, hij is de grootste vijand en het grootste gevaar. 

- Man bij de krant is ook een vijand van Spiderman, omdat hij hem steeds in slecht daglicht wil zetten. 

Test:

- Straatcriminaliteit bevechten

- Zijn ware identiteit als Peter beschermen.  


7. Approach the inmost cave 

Green goblin heeft Marry Jane en de kinderen ontvoert en zet spiderman voor een dilemma wie hij moet gaan redden. Hierbij moet Spiderman (of eigenlijk) Peter kiezen tussen zijn grote liefde en grote groep onschuldige kinderen.


8. Supreme ordeal 

Dit was het laatste gevecht met de Green Goblin waarbij hij achter kwam dat het eigenlijk de vader van Harry was. Dit gevecht heeft Spiderman uiteindelijk gewonnen en is de Green Goblin overleden. 


9. Seizing the reward

Marry Jane verklaart de liefde aan Peter, daar verlangde hij jarenlang naar. Hij krijgt ook meer zelfvertrouwen en wordt een nog grotere held als spiderman. 


10. The road back

Spiderman brengt lichaam van de vader van Harry terug, zodat Harry niet achter komt dat hij de Green Goblin is. Dit was ook de laatste wens van Osbourne. Hierdoor komt Harry er wel achter dat zijn vader is vermoord door Spiderman. Dit zorgt voor een nieuwe conflict tussen Harry en Spiderman. 


11. Resurrestion 

Peter wijst Marry Jane af, zodat zij niet meer in gevaar kan komen. Hij neemt de verantwoordelijkheid om zijn geliefden te beschermen.


12. Return with Elixer

Peter weet nu op welke manier hij zijn krachten moet gaan inzetten, deze zijn bedoeld om mensen te redden. Hij neemt de identiteit van Spiderman en vind deze nu belangrijker, hierdoor zet hij zichzelf en dus ‘Peter’ op tweede plaatst. Hij zegt op het laatst ook: 'with great power, comes great responsibility'. 


Schrijf een weekreflectie: Beschrijf een kort stukje waarin je reflecteert op hoe je deze film had bekeken zonder de kennis die je nu hebt en wat er nu anders is.

De film is veel duidelijker en overzichtelijker na de kennis die ik heb opgedaan tijdens de les van Ilma. De keuzes die zijn gemaakt tijdens het maken van de film zijn nu ook veel logischer. Hierdoor lijkt de film ook simpeler en ik zie nu ook in andere films zelfde structuren voorbij komen, maar dan vaak in andere volgorde.

Share by: