week 10 BS 2

Beeldtaal & Storytelling 2


Week 10 - Once upon a time in Hollywood

Vraag 1. Leg het verschil uit tussen denotatie & connotatie

  • Denotatie is de eerste betekenislaag en geeft een concrete en neutrale betekenis van tekens weer. Deze kun je indelen in primaire en secundaire denotatie. Bij primaire denotatie vertel je letterlijk wat je ziet, zonder enige betekenis of kennis die achter de tekens zit. Bij secundaire denotatie geef je de tekens een betekenis. Connotatie is een tweede betekenislaag en is een gevoelswaarde die de tekens bij je oproepen. Dit kan ook een associatie zijn. Hierbij heb je ook primaire connotatie, hierbij wordt er op een cultureel vlak naar de tekens gekeken. Bij secundaire connotatie geef je subjectieve en persoonlijke betekenissen aan de tekens. 

       Denotatie = concreet en neutraal

       Connotatie = gevoelswaarde en associatie 

 


Vraag 2. Beschrijf het narratief van de gekozen film of aflevering

  • In het begin zien we acteur Rick Dalton, de ster van een western serie Bounty Law, en zijn stuntman Cliff Booth. Dit is het equilibrium, waarbij ze samen succesvol zijn in de Hollywood wereld. Vervolgens komt de disruption waarbij de tijden van Bounty Law voorbij zijn en Rick Dalton zich zorgen maakt dat zijn carrière voorbij is. Hij krijgt nu alleen maar bijrollen of samenwerkingen toegewezen, die volgens hem onder zijn niveau zitten. Ook werkt Cliff Booth niet meer als een stuntman, maar als een chauffeur van Rick. Beiden zitten ze in een situatie waarbij ze opzoek zijn naar betere mogelijkheden op carrièregebied.


  • In het midden komt Rick achter dat hij niet meer zo goed kan acteren als vroeger, dit maakt hem erg onzeker. De oorzaak hiervan is zijn drankprobleem. Ook wordt Cliff er bewust van dat hij geen mogelijkheden meer krijgt als stuntman, omdat er geruchten rondgaan dat hij zijn vrouw heeft vermoord. Daarbij is hij vrij agressief en komt makkelijk in problemen terecht. Dit is voor beide karakters een ‘regonition’ van het probleem.


  • De repair komt dicht bij het einde wanneer Cliff de aanvallende hippies verslaat met de skills die hij heeft en als een ‘held’ van de avond wordt gezien. Door deze gebeurtenis komt Rick in gesprek met Jay en wordt uitgenodigd door Sharon om binnen te komen en haar vrienden te ontmoeten. Hier komt het new equilibrium, waarbij er voor Rick nieuwe mogelijkheden openstaan doordat hij zich bevindt in het huis van Roman Polański. 


 

Vraag 3. Reflecteer op de mise-en-scène:

  • Hiervoor kies ik de scene waarbij Pussycat Cliff meeneemt naar de ranch, waar ze met de rest van de hippies woont. Cliff krijgt het gevoel dat er iets niet klopt en gaat steeds meer vragen stellen (1:35:00 tot 1:38:00). Cliff heeft een gele korte mouwen blouse aan en een zonnebril op. Hierdoor wordt hij beschreven als een ‘hawaiian guy. Dit is opvallend omdat hij niks met Hawaï te maken heeft, maar door zijn ‘kostuum’ er wel mee geassocieerd wordt. De bewoners van de ranch dragen korte en gekleurde kleding in hippie stijl, sommigen hebben geen schoenen aan. Ik vond het een opvallende scene omdat de kledingstijl die die hippies hebben niet past bij de rest van de omgeving. Omdat ze op een ‘cowboy ranch’ wonen zou je eerder laarzen, lange spijkerbroeken en hoeden verwachten als kledingstijl. 



Vraag 4. Reflecteer op het geluid:

  • Hiervoor kies ik een scene waarbij Sharon Tate en Roman Polański in een auto zitten onderweg naar het playboy mansion (27:44 tot 29:04). Hier wordt er geen woord gesproken door beide acteurs. In het begin horen we de motor van de auto starten, vervolgens de radio zachtjes aangaan en daarna horen we de auto wegrijden. Daarna horen we de radio een stuk harder als het liedje ‘Hush – Deep Purple’ op komt. We horen de motor harder werken als er meer gas wordt gegeven en ook het geluid van piepende banden als ze een bochtje moeten maken. Ook horen we de wind die hard waait doordat de auto zo snel rijdt. In het liedje komt er een stukje tekst: ‘She's the best girl that I ever had, Sometimes she's gonna make me feel so bad’ waarbij er op Sharon wordt ingezoomd. Hierdoor wordt er de nadruk op gelegd dat Sharon eigenlijk te goed/ te knap is voor Roman. 

 


Vraag 5. Reflecteer op de cinematografie:

  • Hiervoor kies ik een scene waarbij Rick Dolton als acteur in een scene een slechterik speelt die een meisje als gijzelaar vast heeft en losgeld eist van haar broer (1:28:08 tot 1:31:13). In de eerste shot staar de camera heel dichtbij Rick en het meisje. Als de broer binnenkomt zien we Rick en het meisje weer, maar dan van een verdere afstand. Dit is geschoten vanuit het oogpunt van de broer van het meisje. Hierdoor kunnen we zien dat Rick op een stoel zit en het meisje op zijn schoot wordt vastgehouden. Daarna film de camera vanuit de ogen van het meisje. Dan zien we wat er aan de overkant gebeurt, vanuit een vrij laag standpunt. Heet is een donkere ruimte, er komt alleen wat licht van buiten door de ramen. Het meeste licht valt op Rick en het meisje. De scène speelt zich af in een kroeg en de kleuren van de beelden zijn warm. Als de broer gaat lopen, zien we ook de camera bewegen. Hierdoor wordt er nog meer bevestigd dat het vanuit de ogen van de broer is gefilmd. Vervolgens komen er een aantal close-ups van Rick en het meisje en dan weer naar de broer en weer terug. Ze zijn samen in gesprek. 



Vraag 6. Reflecteer op de montage:

  • De overgang tussen shots en het tempo vond ik het snelste gaan bij het einde, toen de hippies iedereen in het huis wouden vermoorden (2:25:37). Bij deze scene komen er veel ‘cuts’ in de shots en zien we veel gebeuren vanuit verschillende perspectieven. Dit komt doordat de situatie zelf ook erg snel gaat. Op dat moment proberen de hippies iedereen te vermoorden maar Cliff is zich aan het verdedigen. Hij reageert in snelle tempo op de aanval die de verschillende personen op heb proberen uit te voeren. Dit wordt dus versterkt door snelle overgang tussen de verschillende shots. Bij vraag 5 heb ik de scene met het ontvoerde meisje besproken. Daar is het tempo veel langzamer en de overgang tussen de shots wat natuurlijker. We zien alles van twee kanten van één kamer. Het gesprek zelf verloopt ook een stuk langzamer, ook al is het een vrij spannend stukje. Het verschil tussen de twee scenes is dat in de scene bij het ontvoerde meisjes de personages vrij rustig in gesprek zijn. Hierbij is een snelle overgang tussen de shots niet nodig. Maar bij de scene waar er een poging tot moord wordt gepleegd, daar is veel meer actie te zien. Door overgang in shots in een hoog tempo, is de scene nog spannender en realistischer. 


Schrijf een weekreflectie

  • De semiotiek valt me nu veel meer op, dan voordat ik deze kennis had. Ik zie veel vaker de details in verschillende scènes en daarbij de betekenissen die hieraan verbonden kunnen worden. Ook ben ik veel oplettender en geïnteresseerder aan het kijken, om op deze manier de tekens nog beter te zoeken. Ik let ook veel meer op de manier waarop de film gemonteerde is, welke keuzes hierin zijn gemaakt. Maar ook de kleding, haar en omgeving waar de personages zich in bevinden. Mijn ogen zijn nu veel meer open en ik luister ook beter naar wat er precies in de film gebeurt. Tijdens het college ben ik achter gekomen dat Tarantino een voetenfetisj heeft, dit verklaar waarom er zo vaak en duidelijk voeten in beeld kwamen.


Share by: