1. Deel de personages van de film in met behulp van het bovenstaande schema
Alexandria = Innocent, the caregiver
Roy = Ruler
Masked Bandit = Hero
De Afrikaanse krijger Otto Benga = Outlow
Explosievenexpert Luigi = Magician
Naturist Charles Darwin = Explorer
De Indiër = Explorer
The Mystic = Innocent
Odious = Ruler
2. Blake Snyder spreekt liever over “Snyderian archetypes”, wat is hier kenmerkend aan en vergelijking deze met de archetypes van Jung.
- Bij de ‘Synderian archetypes’, van Blake Synder kijken we eerst naar groepjes acteurs, waaruit een archetype uit gecreëerd kan worden. De acteurs zelf worden hiermee verbonden aan een archetype. Bij de archetypes van Jung wordt eerst het script geschreven aan de hand van een bepaald archetype. Daarna komt er een casting waar de passende acteurs worden gekozen.
3. Wie is de protagonist en wat zegt de vorm/vormverandering van de protagonist over zijn/haar archetype en karakter(-ontwikkeling)?
- Alexandria is de protagonist, we zien vanaf het begin het verhaal vanuit haar ogen en ervaringen. De verhalen die Roy aan haar vertelt zien we als fantasie en interpretatie van Alexandria. In de verhalen zien we mensen spelen, zoals Alexandria ze kent in de echte wereld. Het zijn gezichten die zij invult en gebruik voor de fantasieverhalen. Alexandria is the innocent in het verhaal, maar af en toe mag ze ook een ruler zijn en aan het einde smeekt ze om het verhaal goed te laten aflopen dit gebeurt dan ook.
4. Wie is de antagonist en wat zegt de vorm/vormverandering van de antagonist over zijn/haar archetype en karakter(-ontwikkeling)?
- De antagonist in de verhalen van Roy is Oudious hij is een typische ‘bad guy’. Maar in de echte wereld is dat Roy, die Alexandria slechte dingen laat doen. Zoals het stelen van medicijnen. Hij chanteert haar om de medicijnen te stelen, anders wil hij het verhaal niet verder vertellen. Ook als het helemaal mis gaat tijdens het stelen van de medicijnen en Alexandria op een operatietafel beland. Dan gaat Roy een slecht verhaal vertellen aan Alexandria waar zij het helemaal niet mee eens is. Ze smeekt hem om het verhaal goed te laten aflopen, maar hij gaat maar door. Ook heeft Alexandria schuldgevoelens door Roy. In het algemeen is Roy een ruler, doordat grootste macht over de verhalen heeft die hij aan Alexandria vertelt. Ook heeft hij macht over Alexandria doordat hij haar de medicijnen laat stelen. Aan het einde wordt Roy meer een caregiver, doordat hij toch toegeeft aan Alexandria en toch het beste voor haar wil.
5. Wat is het belangrijkste probleem in het verhaal?
- Het probleem is dat Roy zelfmoord wil plegen. Het is uit met zijn vriendin en hij zit vast in een ziekenhuisbed. Dit probleem wil hij oplossen door het meisje Alexandria te misleiden en haar pillen te laten stelen, zodat hij een overdosis hiervan kan nemen. Het stelen van de pillen gebeurt drie keer en gaat elke keer mis. De eerste keer pakt Alexandria te weinig pillen, de tweede keer blijken het geen echte morfine pillen te zijn en de derde keer valt ze van de ladder en eindigt ze op een operatietafel. Uiteindelijk wil Roy ook geen zelfmoord meer plegen doordat hij een band creëert met Alexandria en inziet dat hij hem nodig heeft.
6. Wat is het belangrijkste thema van de film?
- Het thema van de film is fantasie. De meeste scenes in de film zijn gebaseerd op een fantasieverhaal die Roy aan het vertellen is. Zo zien we meer dan 8 personages die in de film eigenlijk niet bestaan en niet zouden bestaan als Roy het niet aan Alexandria zou vertellen. Op een gegeven moment kan Alexandria de echte wereld en de fantasiewereld niet meer uit elkaar halen.
7. Is er sprake van een andere of toekomstige wereld?
- In de film zien we twee werelden. Zo is er een fantasiewereld, deze is gebaseerd op de verhalen die Roy vertelt en hoe Alexandria deze verhalen interpreteert. Daarnaast is er een echte wereld, waar Alexandria en Roy in een ziekenhuis zijn. Uiteindelijk wordt het voor Alexandria steeds lastiger om de twee werelden uit elkaar te halen en verbeeldt ze dingen in de echte wereld die eigenlijk niet bestaan.
8. Is er sprake van maatschappijkritiek en wat wordt er bekritiseerd?
- In de film wordt er kritiek gegeven op kinderarbeid. Zo is Alexandria in het ziekenhuis terecht gekomen omdat ze aan het helpen was op een sinaasappelplantage en uit een boom is gevallen. De arts vertelt in een van de scenes aan de moeder van Alexandria, dat jonge kinderen niet horen te werken maar naar school moeten gaan.
9. Hoe (door wie of wat) wordt het goede en het kwade gerepresenteerd in de film? En op welke manier en stijlelementen, kleuren, vormen etc. om het kwade en het goed weer te geven?
- Het goede en het kwade wordt vooral gepresenteerd in de fantasiewereld. Oudious is een typische ‘badguy’ en dus ook het kwade. De mannetjes die voor hem vechten hebben zwarte harnassen aan. Terwijl de 5 avonturiers gekleurde en uitgesproken kledingstukken dragen. Zij zijn dan ook het goede in het verhaal.
10. Wat kun je vertellen over diegenen die de macht hebben in de film (mannen, vrouwen, mensen of niet, opvallende kenmerken)
- In de film hebben vooral de mannen de macht. Zo heeft Roy de macht over het verhaal die hij vertelt. Ook heeft hij vaak de macht in het verhaal als de Masked Bandit. De tegenstander van de vijf (goede maar ook mannelijk) personages is ook een man, namelijk Oudius. Hij heeft veel macht en krijgt alles wat hij wil. De vrouwen worden in de film meer als onschuldig en zorgzaam gezien.
11. Wat is de belangrijkste scène in de film
- De scene waarbij Alexandria voor het laatst de medicijnen gaat stelen en vervolgens van de ladder valt (vanaf 1:19:00). We zien als kijker allemaal gekke beelden waarbij we achter komen welke betekenis bepaalde symbolen hebben. Ook zien we wat er in het hoofd van Alexandria speelt en dat ze de fantasiewereld met de echte wereld aan het verwarren is. Ze ziet het verschil tussen de twee wereld niet meer zo goed en laat zich helemaal meeslepen door de fantasieën. Ook zien we hoeveel Alexadria over heeft voor Roy.
12. Met welk personage kan je jezelf het meest mee identificeren?
- Ik kan mezelf het meest identificeren met de kleine Alexandria. Omdat het fijn is om soms de realiteit te kunnen ontsnappen en lekker in een fantasiewereld te verdwijnen. Zelf zie ik een fantasiewereld meer als het kijken van films of lezen van boeken. Het is een vorm van ontspanning en zorgeloosheid. Daarnaast wou Alexandria dat het verhaal van Roy goed zou eindigen. Ikzelf vind het ook altijd fijn als een verhaal een goede happy ending heeft.
Schrijf weer net als voorgaande weken een weekreflectie:
- Ik vind de films persoonlijk niet heel leuk om naar te kijken, het zijn ook geen films die ik zelf zou kiezen. Maar ik vind elke film en de theorie die erbij komt kijken wel heel leerzaam.
Zoek daarnaast ook een inspirerend voorbeeld van een animatiefilm waarin er sprake is van doorbreking van stereotype beeldvorming. Beargumenteer je keuze.
- Disney film: Princess en the frog. waarbij er voor het eerst een disneyprincess is ontstaat met een donkere huidskleur en een 'afro-american' afkomst. Daarbij is het ook helemaal geen prinses maar een jongedame die in de keuken werkt. Daar grootste droom is niet om met een droomprins te eindigen, maar een eigen restaurant te openen.