week 12 BS 2

Beeldtaal & Storytelling 2


Docent: Yvonne

Antwoorden op de fragmenten


Tenet 

Wat is de camerabeweging?

  • De camera draait om de personages, met een 360 graden beweging. 

Waarom zou ervoor gekozen zijn?

  • Op de spanning van de scene op te bouwen. Maar ook om de locatie waar de personages zich in bevinden goed te kunnen zien. De personages worden op deze manier ook van alle kanten ‘blootgesteld’.


Unbelieveble 

Wie heeft de meeste macht? 

  • De ondervragers hebben meeste macht omdat ze een beetje van onder gefilmd worden. Daarbij zit meisje zit helemaal alleen in het frame, terwijl de twee mannen samen op beeld te zien zijn. Hierdoor kun je zien dat zij er helemaal alleen voor staat. Ook kun je zien dat de man rechts meer macht heeft dan de man links, omdat de camera zich meer op hem richt en steeds dichterbij komt. 


20th Century Women 

Fragment 1: wat is haar relatie tot deze jongen? 

  • De twee personages hebben waarschijnlijk niet de beste relatie. Ze staan op een afstandje van elkaar en de jongen loopt aan het einde weg van de vrouw. Zij wordt helemaal alleen achter gelaten dooor hem, terwijl de camera steeds meer naar achteren gaat. 

Fragment 2: hoe voelt zij zich? 

  • De vrouw voelt zich eenzaam, de camera zoomt steeds meer uit. Als kijker zien we een stuk van haar rommelige woning waar zij centraal alleen in het midden zit. 


Reservoir Dogs 

Wat vindt de camera van de actie wordt vertoond? 

  • De camera ‘kijkt weg’ terwijl de man wordt mishandeld met een mes. De camera vindt het dus te erg om naar het geweld tussen de twee mannen te blijven kijken. Als kijker weten en horen we wat er gebeurt maar we zien het niet. Aan het einde zien we ook dat de ‘mishandelaar’ een stukje lichaam van de mishandelde vasthoudt, maar we hebben niet letterlijk gezien hoe het is gebeurd. 


The Relevant 

Wat is ongebruikelijk aan deze beginscène? 

  • Je zou verwachten dat op het moment dat de camera van het water omhoogkijkt, wij als toeschouwers dan te zien krijgen wat er voor ons gaat gebeuren. Maar er gebeurt vervolgens helemaal niks voor ons. Omdat de actie juist van achteren komt, en niet meteen recht voor de camera zoals gewoonlijk. 


The Post 

Hoe kun je door framing zien dat deze vrouw geen macht heeft

  • Je kan de vrouw de hele tijd niet zo goed zien. De mannen lopen elke keer voor haar en blokkeren haar, hierdoor kunnen wij als kijkers haar niet goed zien. 


Fences 

Kun je zien wat er met de camera gebeurt? 

  • De camera gaat over de 180-graden regel, je ziet de personages vanuit verschillende kanten. 

Kun je bedenken waarom het gebeurt? 

  • Hierdoor wordt het nog meer versterkt dat de vrouw en de man het niet met elkaar eens zijn. 


American Horror Story 

Wat doet de camera en waarom?

  • Er wordt hier gebruik gemaakt van een dolly-zoom, om spanning en angst te creëren in deze scene. Het is een vreemde situatie en als kijker kun je dit niet met je eigen ogen ervaren. 


Call me by your name 

Wat valt je op deze kennismaking tussen de hoofdpersonen? 

  • In het begin kijkt Elio van een afstand op Oliver neer als hij net uit zijn auto komt stappen. Hierbij wordt de man van een grote afstand van boven gefilmd. De afstand tussen de twee personen is groot. Het is dus een afstandelijke en ongewone kennismaking. 


The shining 

Wat doet de camera en waarom?

  • De camera is het jongentje aan het volgen. Het wordt laag gefilmd, op de hoogte van het jongetje. Het is best spannend, omdat we als kijker niet meteen zien wat er gebeurt maar het jongetje wel aangezien hij ‘voor ons’ staat en het eerder kan ervaren. Ook komt de camera dichtbij maar kan het jongetje ook niet altijd ‘bijhouden’, dan zien we het jongetje weer op een afstandje.


Euphoria

Fragment 1

Wat doet de camera en kun je bedenken waarom?

  • Het lijkt alsof de camera rond aan het kijken is en er geen ‘geknipte’ stukjes in zitten. Als deze scene in één keer zo gefilmd is. Hierdoor krijgen we als kijker het gevoel alsof wij daar ook een onderdeel in spelen en stiekem meekijken naar wat er allemaal gebeurt. 

Fragment 2 en 3

Welke camerabeweging zie je en waarom

  • Camera zoomt in van een wat lager standpunt op Zandaya. Vervolgens gaat het mee met het andere meisje die naar haar toe rent. De twee meiden komen naar elkaar toe, door de camera lijkt alsof we als kijkers met de personages meeleven en hetzelfde beleven op dat moment. 

Fragment 4 

Welke hoek zie je en waarom?

  • De camera filmt vanuit onder, een low angle. De camera beweegt veel en verspringt vrij snel naar andere personages, hierdoor ervaar je het als kijker dat het een drukke en chaotische gebeurtenis is. Het lijkt alsof de man een dreiging is voor de meiden. 


WandaVision 

Welk ongewoon gebruik zie je wat zou daar een reden voor kunnen zijn?

  • Ze hoofdpersonen kijken recht in de camera terwijl ze tegen ‘ons / de kijkers’ aan het praten zijn, hierdoor voel je als kijker meer betrokken en aangesproken in het verhaal. 


Na afloop van het college:

In het algemeen heb ik alle vragen goed begrepen en prima kunnen beantwoorden. Wel moest ik in meeste gevallen de fragmenten meerdere keren opnieuw afspelen om goed te kunnen analyseren wat er precies gebeurde. Ik vond het in het begin ook lastig om betekenis aan de manier van filmen te koppelen, daar moest ik ook wat langer over nadenken. Ik vond het fragment van American Horror Story het meest lastig, omdat het een heel kort fragment was waar best veel in gebeurde. Na het college begreep ik alles veel beter en leken mijn ogen ‘veel meer open’ voor de fragmenten die ik eerder had bekeken. Hierdoor snapte ik ook beter waar ik in vervolg meer op moet gaan letten. Ik werd het meeste aangesproken door het fragment van Reservoir Dogs, omdat ik een persoon ben die zelf liever wegkijkt bij gewelddadige scenes. Hierbij vond ik het prettig dat de camera het al ‘voor mij deed’ en ik gewoon kon blijven kijken. Dit voelde voor mij als een natuurlijke reactie wat ik persoonlijke niet veel vaker in films heb gezien. 

Docent: David

The Fall



1. Deel de personages van de film in met behulp van het bovenstaande schema 

Alexandria = Innocent, the caregiver

Roy = Ruler

Masked Bandit = Hero

De Afrikaanse krijger Otto Benga = Outlow 

Explosievenexpert Luigi = Magician 

Naturist Charles Darwin = Explorer

De Indiër = Explorer

The Mystic = Innocent

Odious = Ruler 


2. Blake Snyder spreekt liever over “Snyderian archetypes”, wat is hier kenmerkend aan en vergelijking deze met de archetypes van Jung.

  • Bij de ‘Synderian archetypes’, van Blake Synder kijken we eerst naar groepjes acteurs, waaruit een archetype uit gecreëerd kan worden. De acteurs zelf worden hiermee verbonden aan een archetype. Bij de archetypes van Jung wordt eerst het script geschreven aan de hand van een bepaald archetype. Daarna komt er een casting waar de passende acteurs worden gekozen. 


3. Wie is de protagonist en wat zegt de vorm/vormverandering van de protagonist over zijn/haar archetype en karakter(-ontwikkeling)?

  • Alexandria is de protagonist, we zien vanaf het begin het verhaal vanuit haar ogen en ervaringen. De verhalen die Roy aan haar vertelt zien we als fantasie en interpretatie van Alexandria. In de verhalen zien we mensen spelen, zoals Alexandria ze kent in de echte wereld. Het zijn gezichten die zij invult en gebruik voor de fantasieverhalen. Alexandria is the innocent in het verhaal, maar af en toe mag ze ook een ruler zijn en aan het einde smeekt ze om het verhaal goed te laten aflopen dit gebeurt dan ook. 


4. Wie is de antagonist en wat zegt de vorm/vormverandering van de antagonist over zijn/haar archetype en karakter(-ontwikkeling)?

  • De antagonist in de verhalen van Roy is Oudious hij is een typische ‘bad guy’. Maar in de echte wereld is dat Roy, die Alexandria slechte dingen laat doen. Zoals het stelen van medicijnen. Hij chanteert haar om de medicijnen te stelen, anders wil hij het verhaal niet verder vertellen. Ook als het helemaal mis gaat tijdens het stelen van de medicijnen en Alexandria op een operatietafel beland. Dan gaat Roy een slecht verhaal vertellen aan Alexandria waar zij het helemaal niet mee eens is. Ze smeekt hem om het verhaal goed te laten aflopen, maar hij gaat maar door. Ook heeft Alexandria schuldgevoelens door Roy. In het algemeen is Roy een ruler, doordat grootste macht over de verhalen heeft die hij aan Alexandria vertelt. Ook heeft hij macht over Alexandria doordat hij haar de medicijnen laat stelen. Aan het einde wordt Roy meer een caregiver, doordat hij toch toegeeft aan Alexandria en toch het beste voor haar wil. 


5. Wat is het belangrijkste probleem in het verhaal? 

  • Het probleem is dat Roy zelfmoord wil plegen. Het is uit met zijn vriendin en hij zit vast in een ziekenhuisbed. Dit probleem wil hij oplossen door het meisje Alexandria te misleiden en haar pillen te laten stelen, zodat hij een overdosis hiervan kan nemen. Het stelen van de pillen gebeurt drie keer en gaat elke keer mis. De eerste keer pakt Alexandria te weinig pillen, de tweede keer blijken het geen echte morfine pillen te zijn en de derde keer valt ze van de ladder en eindigt ze op een operatietafel. Uiteindelijk wil Roy ook geen zelfmoord meer plegen doordat hij een band creëert met Alexandria en inziet dat hij hem nodig heeft. 


6. Wat is het belangrijkste thema van de film?

  • Het thema van de film is fantasie. De meeste scenes in de film zijn gebaseerd op een fantasieverhaal die Roy aan het vertellen is. Zo zien we meer dan 8 personages die in de film eigenlijk niet bestaan en niet zouden bestaan als Roy het niet aan Alexandria zou vertellen. Op een gegeven moment kan Alexandria de echte wereld en de fantasiewereld niet meer uit elkaar halen. 


7. Is er sprake van een andere of toekomstige wereld? 

  • In de film zien we twee werelden. Zo is er een fantasiewereld, deze is gebaseerd op de verhalen die Roy vertelt en hoe Alexandria deze verhalen interpreteert. Daarnaast is er een echte wereld, waar Alexandria en Roy in een ziekenhuis zijn. Uiteindelijk wordt het voor Alexandria steeds lastiger om de twee werelden uit elkaar te halen en verbeeldt ze dingen in de echte wereld die eigenlijk niet bestaan. 


8. Is er sprake van maatschappijkritiek en wat wordt er bekritiseerd?

  • In de film wordt er kritiek gegeven op kinderarbeid. Zo is Alexandria in het ziekenhuis terecht gekomen omdat ze aan het helpen was op een sinaasappelplantage en uit een boom is gevallen. De arts vertelt in een van de scenes aan de moeder van Alexandria, dat jonge kinderen niet horen te werken maar naar school moeten gaan. 


9. Hoe (door wie of wat) wordt het goede en het kwade gerepresenteerd in de film? En op welke manier en stijlelementen, kleuren, vormen etc. om het kwade en het goed weer te geven?

  • Het goede en het kwade wordt vooral gepresenteerd in de fantasiewereld. Oudious is een typische ‘badguy’ en dus ook het kwade. De mannetjes die voor hem vechten hebben zwarte harnassen aan. Terwijl de 5 avonturiers gekleurde en uitgesproken kledingstukken dragen. Zij zijn dan ook het goede in het verhaal. 


10. Wat kun je vertellen over diegenen die de macht hebben in de film (mannen, vrouwen, mensen of niet, opvallende kenmerken)

  • In de film hebben vooral de mannen de macht. Zo heeft Roy de macht over het verhaal die hij vertelt. Ook heeft hij vaak de macht in het verhaal als de Masked Bandit. De tegenstander van de vijf (goede maar ook mannelijk) personages is ook een man, namelijk Oudius. Hij heeft veel macht en krijgt alles wat hij wil. De vrouwen worden in de film meer als onschuldig en zorgzaam gezien. 


11. Wat is de belangrijkste scène in de film

  • De scene waarbij Alexandria voor het laatst de medicijnen gaat stelen en vervolgens van de ladder valt (vanaf 1:19:00). We zien als kijker allemaal gekke beelden waarbij we achter komen welke betekenis bepaalde symbolen hebben. Ook zien we wat er in het hoofd van Alexandria speelt en dat ze de fantasiewereld met de echte wereld aan het verwarren is. Ze ziet het verschil tussen de twee wereld niet meer zo goed en laat zich helemaal meeslepen door de fantasieën. Ook zien we hoeveel Alexadria over heeft voor Roy.


12. Met welk personage kan je jezelf het meest mee identificeren?

  • Ik kan mezelf het meest identificeren met de kleine Alexandria. Omdat het fijn is om soms de realiteit te kunnen ontsnappen en lekker in een fantasiewereld te verdwijnen. Zelf zie ik een fantasiewereld meer als het kijken van films of lezen van boeken. Het is een vorm van ontspanning en zorgeloosheid. Daarnaast wou Alexandria dat het verhaal van Roy goed zou eindigen. Ikzelf vind het ook altijd fijn als een verhaal een goede happy ending heeft. 


Schrijf weer net als voorgaande weken een weekreflectie:

  • Ik vind de films persoonlijk niet heel leuk om naar te kijken, het zijn ook geen films die ik zelf zou kiezen. Maar ik vind elke film en de theorie die erbij komt kijken wel heel leerzaam.


Zoek daarnaast ook een inspirerend voorbeeld van een animatiefilm waarin er sprake is van doorbreking van stereotype beeldvorming. Beargumenteer je keuze.

  • Disney film: Princess en the frog. waarbij er voor het eerst een disneyprincess is ontstaat met een donkere huidskleur en een 'afro-american' afkomst. Daarbij is het ook helemaal geen prinses maar een jongedame die in de keuken werkt. Daar grootste droom is niet om met een droomprins te eindigen, maar een eigen restaurant te openen.



Share by: